tiistai 8. joulukuuta 2009

Joulu tulee

En ole ehtinyt juurikaan kirjoittelemaan. Olen ravannut oravanpyörässä 24/7. Pelaaminen on turmiollista, jos siihen oikeasti työn ohella jaksaa keskittyä. Nyt siis grindiputkessa on ollut AION ja muutama muu pienempi peli, mm. Torchlight siinä sivussa. Hauskaahan se MMO:n pelaaminen on, mutta se tosiaan vie kaiken ajan, ihan kaiken.

Tanssipelit ovat jostain syystä jääneet tauolle syyskuun jälkeen. En osaa sanoa onko kyseessä motivaatio, vai yksinkertaisesti se, ettei aikaa ole riittänyt. Ehkä se on molempia. Fyysisiä ongelmia en itsestäni löydä tällä hetkellä ja olen nyt muutamalla viikolla hakenut peruskuntoa takaisin firman lenkkiporukan kanssa. 6-8km lenkki kerran viikossa ei nosta kuntoa, mutta ei myöskään laske sitä.

Olen tehnyt päätöksen aloittaa tanssipelaamisen vuodenvaihteen jälkeen. Olen pitänyt vuotta 2009 sangen synkkänä pelien osalta myöskin tuon keväällä/kesällä esiintyneen lihasrevähdyksen takia. En esimerkiksi voinut sen takia osallistua EM -kisoihin. Seurasin kuitenkin nyt hiljattain SM -kilpailuja verkon välityksellä ja kisapaikalta välittyi mukava tunne aloittaa taas pelaaminen. Toivon tosiaan, että saan asiasta kiinni tämän tauon jälkeen.

Muutamiin kuukausiin mahtuu niin paljon materiaalia, että en edes muista kaikkea mistä voisi kirjoittaa. Haluan nyt kertoa kuitenkin, että kävin eilen Gigantissa. En muista kertaa, jolloin olisin saanut yhtä kamalaa asiakaspalvelua. Menin sinne katsomaan näyttöä, jonka satuin tarjouksessa netin kautta bongaamaan. Myyjä yritti myydä tuotetta minulle kaikin keinoin, jonka jälkeen jouduin hiljentämään hänet. Ei voisi oikeastaan vähempää kiinnostaa, sopiiko näyttö erinomaisesti elokuvien tai omien lomakuvien katseluun. Toinen näyttö taas sopi myyjän mielestä pelaamiseen vallan mainiosti. Hän vetosi värien toistoon kun kysyin, että millä perusteella. Lopulta hän osasi olla hiljaa, kun huomasi että tiedän asiasta jotain, ehkäpä jopa jotenkin kummallisesti enemmän kuin hän.

Tästä otan aasinsillan aiheeseen hyvä asiakaspalvelu. Kuten yllä mainitsin, asiakaspalvelutyö on asiakkaan palvelemista, ei suoraa myymistä, vaikka se kuuluukin asiaan. Asiakaspalveluhenkinen ihminen ottaa mielestäni tilanteen haltuun, mutta ei yritä tuputtaa tuotetta asiakkaalle. Gigantissa luultavasti käy paljon asiakkaita, jotka eivät tiedä esimerkiksi tietokoneista juuri mitään, mutta se ei ole myyjälle este tehdä hyvää ja kiitettävää asiakaspalvelua. Otetaanpa esimerkki.

Jos kävelen kauppaan ja kaupassa on huono asiakaspalvelija, hän lähtee kertomaan minulle tuotteista automaattisesti. Hän kertoo minulle tuotteiden ominaisuuksista ja kuinka hienosti tuotteet sopivat mihinkin tarkoitukseen. Hän esittelee minulle agressiivisesti tuotteiden hintoja ja provosoi minua kiinnostumaan tuotteesta. Häntä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että sanon ottavani tuotteen ja kaikki ovat tyytyväisiä. BULLSHIT! Tämä on tuputtavaa myyntiä ja se "pitää" tehdä joillekin, mutta ei todelllakaan kaikille.

Jos taas kävelen kauppaan ja kaupassa on hyvä myyjä, hän huomaa olemassaoloni kaupassa ja kiinnittää minuun huomiota ihmisenä. Vaikka hän ei liian kauan ehtisikään tarkastella tekemisiäni, hän ottaa tilanteesta kiinni ja tiedustelee, että voiko hän auttaa jotenkin (tämän kaikki yleensä kyllä tekevät, toiset paremmin). Koska haluan apua ja tässä tilanteessa on kyse myynnistä, hän haluaa tietää, mitä etsin. Häntä kiinnostaa se, millaista näyttöä haluan ja mihin tarkoitukseen ja hän myös yrittää varoen onkia esille, olenko jotenkin asiasta perillä, vai tarvitsenko ns. avustavaa tietoa. Myyjän täytyy olla palveluvalmis, avoin ja aktiivinen, mutta ei missään nimessä päällekäyvä. Hänen pitäisi haluta sitä, että itse kiinnostun tuotteesta ja haluan sen.

Tällaisen eron huomaa helposti esimerkiksi tietotekniikan myymälään mennessä, koska siellä myyjät nykyään jo lähtökohdista tietävät, että ihmisillä on todella paljon tietoutta aiheesta ja heidän ei välttämättä tarvitse suoltaa ulos koko verbaalista arsenaaliaan asiakkaan tyydyttämiseksi. Olen pettynyt Gigantista saamaani palvelun laatuun sillä tiesin, että kyseessä on kuitenkin kodin elektroniikkaan erikoistunut myymälä. Tottakai ihmiset ovat "tyhmiä" ja ostavat sen mitä yleensä sanotaan, mutta sen ei pitäisi olla este hyvälle, asiakaspalveluhenkiselle ja asiantuntevalle myynnille. Jokaisessa autoliikkeessäkin aikaisemmin syksyllä minua palveltiin paremmin...

Tällaista vuodatusta en ole pitkään aikaan jaksanut kirjoittaa. Toivotaan, että saan muistutettua itseäni palaamaan asiaan useammin blogin kanssa. Kiitos teille, jotka jaksatte lukea ja muistutatte välillä asiasta!

Ensi viikonloppuna tanssipelaajien pikkujoulut, eräät synttärit ja club 4 fiven joulukonsertti, joten menoa ja meininkiä riittää. Sitten lähinnä alkaakin joulu, tämä pyhä kulutuksen ja kaupan alan riemujuhla. Ostaminen on kivaa.

p.s. Jos haluat oikeasti hyvän näytön, osta se jostakin alan liikkeestä. Kaikki tavarataloissa myytävät näytöt ovat kuvaltaan huonoja, myös Gigantissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti